Симптоми раннього дитячого аутизму у немовлят

Симптоми раннього дитячого аутизму у немовлят
Симптоми раннього дитячого аутизму у немовлят
Автор
Автор
Дитячий аутизм є досить відомим стійким патологічним розладом психічних функцій дитячого віку. Він проявляється в різних формах, на різних рівнях інтелектуального розвитку. Розлади аутистичного спектру з'являються в дитинстві і ранньому дитинстві, викликаючи затримки в багатьох основних областях розвитку, таких, як вчитися говорити, гратися і взаємодіяти з іншими людьми.

Синдром раннього дитячого аутизму (РДА) є чи не найзагадковішим типом порушення психічного розвитку. Він охоплює усі сфери психічного життя дитини, а однією з його найхарактерніших рис є суперечливість, неоднозначність проявів. Кора головного мозку у дітей з аутичними розладами пасивно реєструє і закарбовує все, що потрапляє в їх поле зору, але втрачає здатність активного ставлення до явищ оточення. Загальною характеристикою для усіх аутичних дітей є неспроможність використосувати свої знання і вміння у реальному житті, гнучко переносити засвоєні навички в нові умови.

Останні статистичні дані показують, що 1 з 68 дітей в даний час з діагнозом аутизм. У той час як діагноз знаходиться на підйомі, дитина, як правило, не діагностується професіоналом, поки їй не більше двох років. Проте, є ознаки, які можуть вказувати на захворювання вже у віці шести місяців. Ознаки та симптоми можуть варіюватися, як і тяжкість захворювання.

З самих ранніх місяців і років життя діти з аутичними розладами вирізняються від дітей з нормальним типом розвитком. У них послаблена емоційна реакція на близьких, аж до повної відсутності зовнішнього реагування: вони уникають чи не шукають погляду в очі, не просяться на руки, їхня посмішка може бути мало адресована близькій людині і частіше виникає у зв’язку з іншими приємними для дитини враженнями. Відзначається, що такі діти нетерпимі до одних вражень (зорових, слухових, тактильних, вестибулярних) і захоплюються іншими.
 
Вже до першого півріччя стає зрозумілим, що дорослому вкрай важко привернути увагу дитини, захопити спільною приємною грою. Особливим чином затримується і викривляється мовленнєвий розвиток дитини: гуління і белькотіння розвиваються поза зв’язком з комунікацією, і малюк не починає наслідувати дорослого, повторювати за ним склади і слова.
 
У зовнішньому вигляді дитини з синдромом раннього дитячого аутизму (РДА), зазвичай приємному, звертає на себе увагу погляд, спрямований у пустоту, в середину себе; погляд з переважанням зорового сприймання на периферії поля зору. Моторика незграбна, рухи неритмічні, "закоснілі", чи неточні з тенденціями моторної стереотипії у пальцях, кистях рук, хода навшпиньки, одноманітний біг, стрибки з опорою не на усю ступню. При мовленні відсутні експресія, жестикуляція; мелодика порушена. Нема інтонаційного переносу, постійні ехолалії, відсутність зв’язності, нездатність до діалогу. Тривалий час зберігається тенденція до „манерної” словотворчості.

На перший погляд, аутистична дитина істотно не відрізняється від здорових дітей порушенням статокінетичних функцій (сидіння, стояння, ходьба, біг, захоплення предметів, пошукові рухи). Однак при більш тривалому спостереженні можна виявити у дитини відсутність сприйняття власних кінцівок як складових для досягнення біологічних цілей, уникнення фізіологічних для даного віку рухів. Більш складні маніпуляції, наприклад із предметами, видаються взагалі неможливими. Можна спостерігати, як аутична дитина здійснює без будь-якого сенсу удари палицею, просто штовхає м'яч, крутить обруч. Самі дії є короткостроковими, не містять зацікавленості. Нові предмети дитина ігнорує або ж усуває після зовнішнього спостереження. Відсутність аналізу зовнішніх стимулів та відсутність інтегративності в центральній нервовій системі при аутизмі не може забезпечити нормального рухового розвитку дитини. Подальший природний ріст тіла не означатиме автоматичності в самостійному оволодінні особистими й соціальними функціями.

Діти-аутисти живуть у своєму замкненому світі. А до фахівців батьки нерідко звертаються лише тоді, коли потрібно вирішити питання зі школою, в яку йти - спеціалізовану чи загальноосвітню? Іноді діти дуже пізно потрапляють до фахівців, але ж насправді вже з півторарічного віку батьки повинні звертати увагу, чи нормально дитина розмовляє. Ранні симптоми аутизму і раннє втручання є ключовими факторами для профілактики когнітивних порушень в подальшому житті. Цей розлад в більшості випадків зустрічається у дітей в віці від 6 до 18 місяців.

Обов'язково стежте за розвитком вашої дитини, і зверніться до лікаря, якщо щось із зазначеного стосується вашої дитини. Аутизм включає в себе різні затримки в розвитку, тому пильно стежачи за своєчасним розвитком вашої дитини в ключових соціальних, емоційних і когнітивних сферах, можна визначити проблему на ранній стадії. У той час як затримки в розвитку автоматично не вказують на аутизм, вони можуть вказувати на підвищений ризик: аутизм у дітей раннього віку може бути діагностований за відсутністю нормальної поведінки, а не за наявністю дивної поведінки.

Сучасні дослідження показали, що багато батьків не знайомі з першими симптомами аутизму. Важливо знати, що не у всіх дітей замітні ранні симптоми аутизму, але це не означає, що ви повинні ігнорувати їх.

Деякі з найбільш поширених аналізів поведінки при аутизмі

- Дитина не імітує поведінку інших людей навколо. Дитина, яка страждає від аутизму, буде дуже малоймовірно імітувати поведінку людей з її оточення, наприклад, нахиляти голову, посміхатися, розмахувати і плескати руками. Чи наслідує ваша дитина звуки і рухи інших? Рідка імітація звуків, посмішки, сміху, і виразу обличчя на 9-місячному віці може бути ранньою ознакою аутизму.

- Дитина не проявляє емоції. Діти, як правило, дуже чутливі до емоцій людей з їх оточення. Проте, діти, які страждають від цього захворювання, як правило, не реагують на емоції інших людей. Наприклад, вони не будуть сміятися, коли вони бачать, що хтось сміється.

- Відсутність посмішки. Чи ваша дитина посміхається у відповідь, коли ви даруєте їй теплу, радісну посмішку? Чи  посміхається ваша дитина самостійно? У віці шести місяців ваша дитина повинна  дарувати вам великі усмішки або щасливі вирази.

- Дитина не бере участі в деяких іграх. Для дітей в віці 2-3 років дуже цікаво взяти участь в іграх трансформації (вдаючи , що банан є телефон). Проте, для дітей, які страждають від аутизму, такі гри не будуть цікаві і, ймовірно, вони не захочуть брати участь в них.

- Дитина не шукає уваги. Чи  ініціює ваша дитина обіймашки або шумить, щоб привернути вашу увагу? Незацікавленість в пошуку уваги коханої людини або відсторонення є ознакою, що у вашої дитини можуть з часом виникнути труднощі у спілкуванні.

- Відсутність жестикулювання. Чи має ваша дитина вироблені жести на предмети або людей для спілкування? Чи махає рукою на прощання, простягає руку, щоб взяти якийсь предмет, чи проситься взяти на руки? Це є важливим етапом, який зазвичай досягається 9 або 10 місяців.

- Затримка в «дитячому лепеті». Ваша дитина повинна, як правило, досягти цієї віхи до 12 місяців.

- Затримка моторного розвитку. Чи ваша дитина зазнала значної затримки в  розвитку рухових навичок, таких, як перевертання і повзання?

- Уникання зорового контакту. Чи ваша дитина дивиться вам в очі, чи навпаки, дивиться в сторону, має обмежений зоровий контакт з вами і іншими близькими? Чи дивиться вона на об'єкти, слідкує за іграшкою, контактує візуально? Відсутність контакту очей по мірі того, як дитина росте, може бути раннім індикатором аутизму, оскільки зоровий контакт є однією з форм спілкування і розуміння.

- Дитина несприйнятлива до свого імені. Чи ваша дитина від 6 до 12 місяців все більше і більше не реагує на своє ім'я? Батьки, які зауважують це у своєї дитини, часто турбуються, чи не спричинене це втратою слуху і не знають, що це може бути ознакою аутизму.

Це були головні показники аутизму у дітей раннього віку. Якщо ви бачите таку поведінку у вашої дитини, обов'язково стежте за ознаками поведінки і якомога раніше зверніться до лікаря. Аутичних дітей хоч якось розуміють тільки їх рідні. Засмучені мами, тати, бабусі шукають будь-яку можливість "достукатися" до свого чада. Якщо цього не зробити, не навчити сина або доньку з порушеннями розвитку (так пишуть в діагнозі) говорити, читати і писати, просто жити серед людей, тоді ... страшно навіть уявити, на яке існування вони приречені в майбутньому, коли залишаться без опіки родичів. Часто таких малюків навіть бояться пускати до дітей, адже вони не звертають ні на кого і ні на що уваги, роблять, що заманеться, вони дуже емоційні.

Хоча насправді з затримкою фізичного і розумового розвитку дитини можна впоратися, можна подолати дитячі страхи, депресивний синдром, олігофренію.

Лікування синдрому раннього дитячого аутизму

Аутизм - серйозне захворювання. Відомо, що у аутичних дітей ознаки мозкової дисфункції спостерігаються частіше звичайного; дуже часто причиною є порушення кровопостачання головного мозку. Окрім цього встановлено, що в середньому мозок аутистів на 10% більше "нормальних" показників. Більшим є і розмір мозочкової мигдалини, яка бере участь в обробці емоційної інформації. Знайдені серйозні зміни в хімічному складі мозку: у них нерідко виявляються порушення біохімічного обміну. Нав’язливі стани аутистів пов’язані з низьким вмістом серотоніну у мозку, а боязкість суспільства залежить від вмісту окситоцину, який називають "молекулою комунікативності”. Біохіміки також наголошують на спадкоємних факторах, що спричинюють порушення у мозковій тканині. Багато дітей страждають різними формами РДА - від елементів аутизації особистості до вираженої клініки аутизму.

Якщо аутизм виявлений в ранньому дитячому віці, лікування може в повній мірі скористатися чудовою пластичністю молодого мозку, зменшити ефекти безладу і допомогти вашій дитині вчитися, рости і процвітати.

Сьогодні це захворювання лікується по-різному - як психотропними засобами, так і завдяки новим підходам до лікування пошкоджених функцій мозку та індивідуально орієнтованої реабілітації. Лікування дітей  з аутизмом проводиться комплексно та поетапно, з обов'язковим контролем стану центральної нервової системи методами об'єктивізації, до яких відносяться УЗД голови, комп'ютерна капіляроскопія, ЕЕГ, доповнені оглядом дитячого невролога, логопеда, психолога, педіатра. Програма курації дітей з аутичними розладами грунтується на результатах зазначених обстежень. Зрозуміло, що процес лікування не має чітко визначених термінів одужання, бо віддаленість кінцевого результату випливає не тільки з тяжкості прояву хвороби, але і з індивідуальних особливостей окремо взятої дитини (соціального оточення, характеру, рівня педагогічної занедбаності та ін.)

Кожен маленький пацієнт вимагає особливого підходу. Спочатку, звичайно, спілкуються з батьками і з'ясовують, чого вони чекають від лікування, якого саме результату. Адже іноді батьки бажають нездійсненного, але лікарі не творять чудес. І працювати з батьками доводиться не менш ретельно, ніж з їх дітьми. Коли батьки приводять до фахівця-невролога дітей з діагнозом аутизм, необхідно пояснювати, що після однієї процедури і двох занять дива не станеться. Тут потрібна тривала робота, щоб відновити мову, логічне мислення, зір, ходьбу. І головне в цій справі - отриманий позитивний результат.
 
Серед методів лікувального впливу на дітей з аутизмом важливу роль відіграє кінезітерапія. При досягненні дитиною рівня доцільних рухових навичок без предметів і з ними пацієнта переводять на наступний етап - етап розвитку соціальних взаємин. Спостерігаються все частіше контактування через погляд, адекватна емоційна реакція, ініціатива щодо вже відомих дитині рухових завдань, відчуття суспільного плану при ігровій діяльності.

Вже після кількох тижнів лікування та занять маленькі пацієнти стають набагато спокійнішими. Їх поведінка, їхня реакція на людей стають більш адекватними. Поступово дітки змінюються, починають складно говорити, у них суттєво збільшується запас слів, вони чіткіше вимовляють звуки, з’являється шанс на те, що ваша дитина, коли виросте, буде нормально взаємодіяти з іншими людьми і знайде своє місце в житті.
 
Челій Юрій Степанович,
дитячий невролог вищої категорії,
заступник головного лікаря, начмед
Рівненської міської дитячої лікарні

За матеріалами сайта  child-neurologist.yolasite.com
 




Добавлено9 сентября, 2016 год
362 просмотров  362 просмотров



Комментарии



Нет отзывов

  Создать новый пост

Медицинские учреждения