Ціни на ліки підвищаться і знайти їх буде важче
Кабмін планує заборонити онлайн-бронювання ліків.

Споживачі можуть залишитися без інформації про наявність ліків, знижки та ціни в онлайн-аптеках. Пацієнтські організації б’ють на сполох, бо Кабмін планує заборонити роботу маркетплейсів і прайс-агрегаторів, тому бронювати препарати онлайн буде неможливо.
Йдеться про проєкт постанови «Про внесення змін до ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)». Президент Всеукраїнської Ради захисту прав та безпеки пацієнтів Віктор Сердюк закликає уряд не робити цього.
Як зараз працюють маркетплейси
За статистикою, практично третина українців купує необхідні препарати за такою схемою: перевіряє наявність тих чи інших ліків в інтернеті (більшість аптек підключені до маркетплейсів), дивиться ціну і бронює ліки в зручній для себе аптеці. Далі протягом 48 годин приходить до аптеки, платить за них і забирає.
За допомогою маркетплейсу людина має змогу миттєво дізнатися будь-яку інформацію про ліки, що їй потрібні. Для цього не потрібно бігати по різних аптеках і шукати якийсь препарат (або аптеку, де він коштує дешевше), тому це дуже зручно. До того ж у мобільному додатку – завжди свіжа й актуальна інформація.
Завдяки маркетплейсам аптеки «змагаються» за покупця, пропонуючи йому найкращі пропозиції, асортимент і знижки.
Що буде, якщо ухвалять постанову
У постанові «Про внесення змін до ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)» є пункт 159-1 ліцензійних умов, де вказано, що пропозиція продажу ліків повинна надходити лише на вебсайті ліцензіата.
Що це означає для пацієнтів? Споживачі не зможуть більше користуватися маркетплейсами і прайс-агрегаторами – це створить складнощі і часові затрати у пошуку необхідних ліків. Тобто ми по суті повернемося на 10 років назад.
Так, у аптек є свої сайти з асортиментом ліків, але уявіть, скільки часу потрібно буде витратити, аби передивитися їх і порівняти ціни, підібрати необхідні адреси…Зараз через маркетплейси здійснюється 30% усіх покупок ліків, а аптеки заохочують онлайн-бронювання чималими знижками (в середньому – до 15%).

«Маркетплейси (apteki.ua, tabletki.ua, doc.ua, compendium, mypharmacy.com.ua, zdorovi.ua, medbrowse.com.ua, likie.ua та інші) не продають ліки, а лише бронюють – споживач приходить до обраної аптеки, там оплачує і отримує товар. Але основна їхня цінність – це пошук найближчої аптеки з потрібними ліками по прийнятній ціні. Тому для громадян втрата майданчиків, на яких можна порівняти ціни та перевірити наявність потрібних лікарських засобів є «відкатом» в минуле, а не позитивними змінами, як вказано в пояснювальній записці до постанови», – обурюються у Всеукраїнській Раді захисту прав та безпеки пацієнтів.
Які можливі наслідки ухвалення постанови
У постанові сказано, що бронювати препарати можна буде тільки на сайті аптеки. Але ж розробка хорошого сайту – задоволення не з дешевих, тому повноцінно працювати такі сайти будуть лише у великих аптечних мережах. А людині доведеться витрачати купу часу, щоб вручну шукати найдешевшу пропозицію по тому чи іншому препарату, та ще й найближчу аптеку.
Хто ж тоді виграє від заборони маркет-плейсів? Держава – ні, споживач – ні, більшість аптек – теж ні. У виграші будуть лише ті аптечні мережі, що продаватимуть ліки без якихось альтернатив, тобто є асортимент, є фіксована ціна – купуйте.
Також заборона маркетплейсів – це загроза для ринку. Великі аптечні мережі стануть монополістами, конкуренції не буде, а ціни на ліки будуть лише зростати.
«Окрема історія – це нестримне бажання багатьох мереж замінити ліки відомих виробників власними брендами, виробленими, скажімо так, не завжди на відомих заводах, або взагалі дієтичними добавками та косметикою, яку пропонують в якості «замінника» лікарським засобам. Зрозуміло, що відсутність вибору та порівняння лише сприятиме такій практиці. Адже споживач отримуватиме в аптеці те, що йому пропонуватиме фармацевт і лише найнаполегливішим стане наснаги продовжити пошук», – каже Віктор Сердюк.
Коментарі